Auto zastępcze: Czy musimy skorzystać z oferty auta zastępczego sugerowanej przez Towarzystwo Ubezpieczeń?

27 marca, 2017

taxi-1209542_1920Jednym z najbardziej nagłych, nieprzewidywalnych sytuacji, w jakiej może znaleźć się każdy kierowca to kolizja drogowa. Gdy tylko się pojawia, wpadamy w wir wydarzeń, za którymi bardzo ciężko jest nadążyć. Nasz pojazd odjeżdża w siną dal na lawecie, bez niego żyć się przecież nie da, a Ubezpieczyciel zaś na otarcie łez uszczęśliwia nas „ofertą zorganizowania najmu auta zastępczego”. Czy oby na pewno powinniśmy czy tez musimy z niej skorzystać?

Na wstępie należy podkreślić, że w mojej ocenie poszkodowany nie ma obowiązku skorzystania z oferty najmu pojazdu zastępczego wskazanej przez Towarzystwo Ubezpieczeń. Jako przykład, wskazuję, iż Sąd Rejonowy dla miasta stołecznego Warszawy w wyroku z dnia 10 czerwca 2010 r., o sygnaturze VIII GC 41/10 jednoznacznie stwierdził, że żaden podmiot – w tym także zakład ubezpieczeń sprawcy szkody – nie ma możliwości ingerencji w stawkę za wynajem pojazdu zastępczego, gdyż stanowiłoby to ingerencję w zasadę swobody umów (wolności działalności gospodarczej), a więc jedną z podstawowych zasad gospodarki wolnorynkowej. To właśnie rynek poprzez prawo popytu i podaży reguluję stawki najmu pojazdów zastępczych. Poszkodowanemu przysługuje przecież prawo wyboru oferty spośród ofert dostępnych na rynku. Ponadto poszkodowany wcale nie ma obowiązku wyboru oferty najtańszej. Nie jest również prawdą twierdzenie zgodnie z którym gdyby skutki finansowe najmu obciążały poszkodowanego a nie ubezpieczyciela sprawcy, to poszkodowany kierowałby się wyłącznie ceną najmu pojazdu zastępczego. Gdyby rzeczywiście taka sytuacja miała miejsce na rynku, to konsumenci nie nabywaliby drogich, luksusowych produktów, a jak powszechnie wiadomo nie jest to prawdą. To do poszkodowanego należy decyzja czym będzie się kierował przy wyborze oferty i może on się kierować takimi kryteriami jak renoma czy lokalizacja zakładu oferującego najem pojazdów zastępczych. Innymi słowy, o wyborze danego podmiotu decydują przede wszystkim czynniki subiektywne po stronie poszkodowanego, na które ani sprawca szkody, ani zakład ubezpieczeń nie mają i nie mogą mieć wpływu. Brak jest przecież uregulowania nakazującego poszukiwania najtańszych ofert dostępnych na rynku. Poszkodowany obowiązany jest jedynie wykazać należytą staranność przy wyborze oferty najmu pojazdu zastępczego, przy czym należytą staranność należy rozumieć jako wybór oferty, której stawki nie będą rażąco wygórowane. Poszkodowany nie ma nawet obowiązku poszukiwania oferty średniej spośród ofert dostępnych na rynku. Brak jest bowiem uzasadnienia ku temu, aby poszkodowany jako osoba nieponosząca winy w zaistniałej sytuacji ponosiła dodatkowe negatywne konsekwencje wypadku wyrażające się w konieczności zastanawiania się czy wybrany przez niego zakład oferujący najem pojazdu będzie zakładem stosującym stawki akceptowalne przez ubezpieczyciela.

Na marginesie pragnę zauważyć, że z relacji klientów wynika, iż jakoś usług oferowanych przez wypożyczalnie współpracujące z Towarzystwami Ubezpieczeń w toku likwidacji szkody różni się od jakości usług oferowanych przez niezależne podmioty. Przede wszystkim znane są sytuacje, w których firmy współpracujące z Ubezpieczycielem wzywały poszkodowanych do zwrotu pojazdu zastępczego pomimo nieukończenia naprawy uszkodzonego pojazdu.

 Co więcej, w zakresie zarzutu minimalizacji skutków szkody w kontekście oferty najmu oferowanego przez Towarzystwa Ubezpieczeń wskazać należy, iż z pism Ubezpieczyciela z reguły nie wynikają żadne szczegóły dotyczące ów oferty. Ubezpieczyciele ograniczają się do wskazania, że oferują poszkodowanemu możliwość zorganizowania pojazdu zastępczego. W szczególności na próżno szukać warunków najmu, informacji na ile dany najem zostaje poszkodowanemu zapewniony, czy najem obarczony jest limitem kilometrów, czy pojazd zostaje podstawiony poszkodowanemu zgodnie z jego zapotrzebowaniem, czy pojazd jest ubezpieczony, czy okres korzystania z pojazdu jest skorelowany z technologicznym okresem naprawy, który Ubezpieczyciel z góry ustali w oparciu o jakiś program komputerowy hipotetycznie liczący czas jej trwania.

Pozostałe wpisy

Uniknięcie odpowiedzialności poprzez powierzenie sprawy profesjonaliście – czy zawsze działa i czym (nie) jest to powierzenie?

Masa spraw, które prowadziliśmy oraz prowadzimy tyczy się wszelkiego rodzaju wypadków, które każdego dnia dzieją się na drogach, chodnikach itd. Mamy za sobą również inne mniej typowe i oczywiste miejsca, które stanowiły źródło szkód i cierpień, takie jak np. centrum handlowe. W dzisiejszym artykule chcielibyśmy przybliżyć Państwu historię, która w tym roku [...]
22 lipca, 2022
czytaj więcej

Pozbawienie i ograniczenie władzy rodzicielskiej – co to oznacza w praktyce?

Ojcowie i matki małoletnich dzieci na ogół dysponują pełnymi prawami rodzicielskimi wobec swojego potomstwa. Jeśli jednak osoby te nie wywiązują się należycie ze swoich zobowiązań, muszą liczyć się z możliwością pozbawienia albo ograniczenia władzy rodzicielskiej. Przeczytaj szczegóły.
20 maja, 2022
czytaj więcej

Podział majątku po rozwodzie – jak to wygląda?

Zgromadzony przez małżonków majątek wspólny, po rozwodzie zwykle podlega podziałowi. Obie strony mogą tego dokonać polubownie lub na drodze sądowej. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak wyglądają związane z tym procedury oraz jaka jest rola adwokata w tego typu sprawach.
20 maja, 2022
czytaj więcej

Noriet z Sądu: Ponad 400 000 zł zadośćuczynienia – omówienie naszej sprawy

Jedną z gałęzi spraw, którymi zajmujemy się w naszej kancelarii, są sprawy o zadośćuczynienie i odszkodowanie za krzywdy, które powstały na skutek wypadków komunikacyjnych. Z uwagi na to, że jest to kategoria spraw, która w dużej mierze bazuje na opiniach biegłych, które wpływają do akt w toku spraw sądowych, potrafią one trwać latami. Bardzo często klienci mocno zastanawiają [...]
30 grudnia, 2021
czytaj więcej